Näin luot liiketoiminnastasi menestystarinan

Koronarajoitusten parhaita puolia on ollut se, että monia huippuseminaareja on järjestetty livesstreamina ja se on mahdollistanut niihin osallistumisen omalta kotisohvalta. Kuluneen talven aikana olen osallistunut jo useisiin maailmankuulun Tony Robbinsin valmennuksiin, joista viimeisin tapahtuma oli Business Mastery. Business Mastery on viiden päivän liiketoiminnan kehittämisen ja kasvun seminaari. Seminaaria voin suositella ihan jokaiselle yrittäjälle! Vaikka itselläni on yrittäjyyttä takana jo useita vuosia, sain valmennuksesta useita hyviä oivalluksia.

Ymmärsin, että aina muutosten ei tarvitse olla kovin radikaaleja vaan pieni viilaaminen oikeaan suuntaan voi muuttaa liiketoimintaa merkittävästi. Samalla tuli hyvä muistutus siitä, miten tärkeää on olla kartalla perusasioista. Kun liiketoiminnan perusasiat on kunnossa, menestys odottaa oven takana!

Ymmärrä todellinen lähtötilanne

Ennen kuin voit tehdä merkittäviä muutoksia liiketoimintaasi, sinun pitää ymmärtää mistä tilanteesta lähdet liikkeelle. Ole rehellinen itsellesi. On tärkeää nähdä asiat siten kun ne oikeasti ovat, eikä siten, miten haluaisit niiden olevan. Jos ei tiedä lähtötilannetta, on vaikea nähdä muutosta.

Menestyvän bisneksen luomiseksi kaikkea pitää mitata. Kysy siis itseltäsi ainakin seuraavat kysymykset: Miten bisnekselläsi menee? Onko asiakkaasi tyytyväisiä? Ostavatko he uudelleen? Mitä muutoksia alallasi voi tulla ja miten varautua tulevaan? Onko yrityksen taloudellinen tilanne hyvä? Kuinka paljon enemmän tarvitset myyntiä, jotta voit elää unelmiesi elämää?

Lähtötilanteen huolellinen kartoittaminen luo pohjan menestykselle. Kun tiedät kehityskohdat, on helpompaa tehdä muutoksia parempaan suuntaan.

Kassavirta on tärkeintä - osaa numerot

Kassassa oleva raha on ainoa asia, millä voi oikeasti maksaa. Siksi kirjanpidon tuloslaskelman ja taseen tuijottamisen lisäksi pitää seurata sitä, paljonko yrityksen kassaan virtaa rahaa. Moni yrittäjä lukee vain tuloslaskelmaa ja totuus on se, että tulos on vain teoriaa.

Esimerkiksi yrityksen tulos on + 20000 euroa. Yrittäjä lukee pelkkää tuloslaskelmaa ja on sitä mieltä, että viime vuosihan meni tosi hyvin. Samalla yrityksessä on kuitenkin maksettu velkoja 25000 euron verran ja kassa kumisee tyhjyyttään.

Vaikka omaisit huippukirjanpitäjän, opettele lukemaan tuloslaskelmaa ja tasetta sekä pyydä säännöllisesti raportteja kassavirrasta. Näiden lisäksi opettele seuraamaan trendejä; mihin suuntaan liiketoiminta on menossa: kasvaako vai kutistuuko se? Kun hahmotat kokonaisuuden, olet vahvoilla.

If you can't read the scoreboard, you don't know the score. If you don't know the score, you can't tell the winners from the losers.

- Warren Buffet

Kyse ei ole tuotteesta

Menestys ei ole koskaan kiinni siitä mitä teet, vaan miten teet sen. Vai oletko sitä mieltä, että McDonaldista saa kaikkein maistuvimmat hampurilaiset? En minäkään. Jokainen meistä osaa varmasti tehdä paremman hampurilaisen kuin mäkkäristä saa. Silti McDonalds on brändi, jonka ruokia syödään lähes joka maailman kolkassa.

Ihmiset eivät osta tuotteita tai palveluita, vaan tunteita ja identiteettiä. Liiketoiminnassa tulee erottautua, tehdä asiat eri tavoin kuin muut. Auta enemmän, anna arvoa, niin olet tervetullut asiakkaasi elämään. Tiedä, että tyytyväiset asiakkaat voi lähteä, mutta fanit pysyy. Tee asiakkaistasi fanejasi!

Kolme tapaa kasvattaa mitä tahansa liiketoimintaa

  1. Kasvata asiakkaiden määrää

  2. Kasvata keskiostoksen hintaa

  3. Nopeuta uudelleen ostoa

Postauksen alussa kerroin jo oivalluksesta, kuinka pienillä muutoksilla on iso merkitys. Seuraavan esimerkin avulla näytän, kuinka pienillä askelilla liikevaihto voi kasvaa jopa 33 prosenttia!

Kuvitellaan, että sinulla on tällä hetkellä 1000 aktiivista asiakasta. Kasvatat asiakkaiden määrää 10 prosenttia eli 100 uutta asiakasta. Tämän lisäksi keksit keinon, miten kasvatat keskiostoksen hintaa 10 %. Tällä hetkellä keskiostos on 100 euroa, muutoksen jälkeen 110 euroa. Aiemmin vakioasiakas on ostanut sinulta kaksi kertaa vuodessa. Saat nopeutettua uudelleen ostoa 10 % ja asiakkaasi ostaakin 2,2 kertaa vuodessa.

Aiempi liikevaihto: 1000 asiakasta * 100 euroa * 2 ostoa = 200 000 euroa

Uusi liikevaihto: 1100 asiakasta * 110 euroa * 2,2 ostoa = 266 200 euroa

Huomaatko, miten pienet prosentuaaliset muutokset toivat huiman eron lopputulokseen? Jos opit viilaamaan yrityksesi jokaista pientä prosessia hieman paremmaksi, miten suuret niiden kerrannaisvaikutukset ovatkaan!

Kasaa ympärillesi oma Dream Team

Viimeiseksi, mutta ei vähäisimmäksi: pidä huolta, että ympärilläsi on joukko ihmisiä, jotka pelaavat sinun säännöillä. On tärkeää, että voit luottaa työntekijöihin tai yhteistyökumppaneihin; olla varma, että hommat tehdään niinkuin sovitaan.

Tämä pätee kaikilla elämän osa-alueilla: ympäröi itsesi sinua viisaammilla ihmisillä. Jos haluat oppia vaikka menestyvän liiketoiminnan rakentamista, seuraa ihmisiä, jotka ovat menestyneitä liike-elämässä. Vanhat sanonnatkin sen kertoo: seura tekee kaltaisekseen ja menestys tulee menestyksen luo.

- Essi

Edellinen
Edellinen

Näin ostin sijoitusasunnon alennusmyynnistä - eli mistä löytää kohteita alle markkinahinnan?

Seuraava
Seuraava

7 vinkkiä aloittelevalle asuntosijoittajalle